MP37 "Pozytywka"
Uwaga!! Ważna informacja !!!

W dniach 16 marca (poniedziałek) do 10 kwietnia (piątek) decyzją Rządu, w związku z ogłoszonym w dniu 20 marca stanem epidemii, wszystkie placówki oświatowe, w tym nasze przedszkole, jest zamknięte.

Do przedszkola wracamy po Świętach Wielkanocnych.

O wszelkich zmianach będziemy Państwa informować.


Informacja o koronawirusie dla dzieci: tutaj
Mycie rąk z liskiem łakomczuszkiem tutaj

PONIŻEJ PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI.
POZDRAWIAMY GORĄCO WSZYSTKIE DZIECI I ICH OPIEKUNÓW!
TABLICA RODZICA Uwaga Rodzice!!! Ważne !!


Uwaga Rodzice!!!

W obecnej trudnej sytuacji, kiedy nie możemy spotykać w przedszkolu - aby ułatwić Państwu kontakt z nami powstały skrzynki e-mailowe dla każdej z grup:

Grupa 1
zoltaakwarela@o2.pl


Grupa 1a
grupalani@gmail.com


Grupa II
Grupa2mp37@wp.pl


Grupa IIa
maluchy37@onet.eu


Grupa III
pozytywkagriiizg@gmail.com


Grupa IIIa
grupa3przedszkolaki@onet.pl


Grupa IV
maluchy.grupa1@gmail.com


Grupa IVa
przedszkole374a@gmail.com


Grupa Va
przedszkole375a@wp.pl


Grupa V
Grupa5mp37@o2.pl


Grupa VI
pozytywka.6@o2.pl


Na stronie internetowej naszego przedszkola w zakładce grupy 2019/2020, od poniedziałku do piątku, nauczycielki będą zamieszczać propozycje zabaw i zadań do realizacji przez dziecko w domu. Chcemy jak najlepiej wykonać naszą pracę i spełnić Wasze oczekiwania.
Mamy nadzieję, że propozycje umieszczone dotychczas podobają się dzieciom.
Pamiętajmy jednak, że dziecko ma prawo być zmęczone, odmówić wykonania danego zadania.Pozwólmy mu wybierać.

W zakładce pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz pomoc logopedyczna znajdziecie Państwo ciekawe artykuły i propozycje do wspólnej pracy z dzieckiem.
W związku z zaistniałą sytuacją, gdyby pojawiły się jakiekolwiek problemy, niepokoje, sytuacje trudne, czy pytania, to zachęcamy Rodziców do kontaktu z przedszkolnym psychologiem:
p.Dorota: dorotakrupowies@interia.pl
p.Ela: ela-sku@o2.pl

PROSIMY O WSTRZYMANIE SIĘ (do odwołania) od UISZCZANIA ODPŁATNOŚCI ZA III RATĘ ZAJĘĆ JĘZYKOWYCH I RYTMICZNYCH.

JAK TYLKO WRÓCIMY DO PRZEDSZKOLA - POWRÓCIMY DO ZAJĘĆ JĘZYKOWYCH Z ANGIELSKIEGO I RYTMIKI I WTEDY DOKONACIE PAŃSTWO ODPŁATNOŚCI TYLKO ZA TE ZAJĘCIA, KTÓRE SIĘ ODBĘDĄ.

Propozycja zajęć z karate on-line dla wszystkich małych pozytywkowych karateków: https://abiro.zgora.pl/informacje/karate-interaktywnie-on-line/ lub https://www.facebook.com/dariusz.hejduk.5/posts/2880449185348796

Wszystkim Państwu życzymy zdrowia i wytrwałości we wspólnej pracy zdalnej 😊
Dbajmy o Siebie i Troszczmy się o innych.

Z POZYTYWNYM i POZYTYWKOWYM POZDROWIENIEM
Dyrekcja i Kadra Pedagogiczna MP37

W zdrowym ciele....ćwicz w domu z gr III


Zabawy ruchowe dla dzieci są interesującą i ciekawą formą wspomagającą rozwój osobowy – zwiększają wydolność organizmu, poprawiają sprawność fizyczną i umysłową, likwidują nerwowe napięcie i sprzyjają czynnemu wypoczynkowi. Dzieci rozwijają wszystkie cechy motoryki, to jest siłę, szybkość, zręczność, wytrzymałość, umiejętności ruchowe.

W obecnej sytuacji tego ruchu brakuje nam najbardziej, poniżej przedstawiam propozycje zabaw ruchowych,w które możecie bawić się w domu. Zajrzycie również do galerii oraz pod wskazany link.


ZAPRASZAM do gimnastyki On-Line. ZAKREĆ KOŁEM I ĆWICZ.:))) Poniżej link do bardzo ciekawej propozycji opracowanej przez( wg Mingamariusz,https://wordwall.net/pl)

https://wordwall.net/pl/resource/893767/wychowanie-fizyczne/wf-online-w-domu-%c4%87wiczenia

W galerii znajdziecie dwie plansze z propozycjami zabaw ruchowych.

1. Przygotujcie kostkę do gry, rzut kostką wskaże Wam jakie ćwiczenie macie wykonać.

2. Druga plansza, zawiera zestaw liter. Pod każdą literą alfabetu kryje się jedno ćwiczenie. Możecie losować litery, dzięki temu łączycie ruch i wspólnie poznajecie kształ i nazwy poszczególnych liter.


Pozostałe propozycje zabaw:


Zabawa i maszerowanie
Dziecko maszeruje między leżącymi w rozsypce klockami.
Maszeruje  przodem i tyłem.
Maszeruje ze wspięciem na palce.
Maszeruje, a na sygnał „hop” zmienia kierunek. 
Maszeruje raz głośno, raz cicho.
Maszeruje krokiem dostawnym w przód, w tył, na boki.
Maszeruje z jednoczesnym klaskaniem.
Maszeruje ze wspięciem na palce i na piętach.
Biega w miejscu, tyłem, między klockami.
Biega z wymachem nóg do tyłu.

Siała baba mak
a) Siała baba mak
b) Nie wiedziała jak
c) A dziad wiedział,
d) Nie powiedział,
e) A to było tak, tak, tak i tak

a) Krok lewą noga, krok prawą nogą, lewą i lekkie przygięcie kolan – chodzimy w prawo.
b) Kroki do przodu – jak wyżej
c) i d) Bieg wokół własnej osi – osiem kroczków
e) Trzy kroki do tyłu, trzy do przodu.

Idzie Grześ przez wieś,
Worek piasku niesie,
A przez dziurkę,
Piasek ciurkiem,
Sypie się za Grzesiem.

Dziecko chodzi w rytm wierszyka i naśladuje dźwiganie ciężkiego worka. Idzie ciężko, pochylone, potem powoli prostuje się, idzie szybciej – worek jest lekki, piasek wysypał się.

Koń w cyrku
Przy akompaniamencie muzyki, dziecko kroczy unosząc wysoko kolana, podobnie jak koń w cyrku. Chodzi coraz szybciej, aż wreszcie biegnie. Następnie zwalnia i w końcu staje.


Miłej zabawy. Patrycja Szymańska



Kwiecień Plecień
Prima aprilis - pierwszy dzeiń kwietnia.
W ten dzień nam wolno robić psikusy:
można kolegę nabić w butelkę,
do butów siostry wrzucić miętusy.
A miesiąc kwiecień lubi żartować
w każdy dzień prawie (ma ich trzydzieści).
Wstajemy rano, słoneczko świeci
i w głowach nam się nie bardzo mieści,
że tak się może zmieniać pogoda...
bo już za chwilę - śnieg z deszczem, mżawka,
żonkile żółte schylają głowy,
moknie zielona, wiosenna trawka.
Wychodzisz z domu w ciepłej kurteczce,
bo niebo ciemne i wiatr zawiewa.
Wracasz, a słońce grzeje jak latem
i na gałęzi skowronek śpiewa.
Kto wytłumaczy to powiedzenie

Może Jaś, Kubuś, albo Agata?
Że kwiecień plecień, bo wciąż przeplata
troszeczkę zimy, troszeczkę lata.

Propozycje zajęć z dziećmi

Czytajmy dzieciom na głos! Dwadzieścia minut dziennie, CODZIENNIE! Jeśli dzieci są zainteresowane, warto oczywiście czytać dłużej. Można skorzystać z listy książek:
cała Polska czyta dzieciom. Zawsze starajmy się rozmawiać z dziećmi o przeczytanych lekturach postaciach, problemach.

- Zabawa w asystenta kuchennego.
Możemy zaangażować nasze dziecko do pomocy w kuchni, uważając, by wykonywało tylko bezpieczne czynności i w bezpiecznym miejscu. Ma to być wspaniała zabawa, przy której dużo rozmawiamy i objaśniamy. Pozwólmy dziecku samodzielnie wykonać jakąś prostą potrawę – i koniecznie pochwalmy jego dzieło!

Budujmy więzi:
- Korzystajmy z każdej okazji, by przytulić, pogłaskać czy pocałować nasze dziecko. Jak najczęściej patrzmy mu przyjaźnie w oczy. Poświęcajmy niepodzielną, pozytywną uwagę. Bądźmy ich życiowymi przewodnikami. Wprowadźmy na stałe cztery proste sposoby okazywania dziecku miłości, zalecane przez doktora Campbella. Niech zbiorniki emocjonalne naszych dzieci będą zawsze wypełnione naszą bezwarunkową miłością rodziców!
- Dzwonimy do Babci/Dziadka/Cioci – zapytajmy o zdrowie, o to jak spędzają czas, opowiedzmy o naszych zajęciach, zabawach i lekturach. Możemy przeczytać im coś przez telefon, poprosić o przeczytanie lub opowiedzenie historii, wreszcie zasugerować wspólne słuchanie książki na odległość – w formie audiobooka, radiowego słuchowiska czy też w wykonaniu Taty albo Mamy.
- Dzwońmy do znajomych dzieci i zaprośmy je do wspólnych zajęć przez Skype’a lub głośnomówiący telefon – odgadywania zagadek, do słuchania, czytania, wspólnej zabawy słowem np: zabaw w wymyślanie wyrazów na daną literę. Można się bawić w kalambury, odgadywanie tytułów książek lub imion opisywanych czy pokazywanych bohaterów.
Gimnastyka Buzi i Języka- proste zabawy dla dzieci
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Najprostsze ćwiczenia buzi i języka- gdy brakuje już pomysłów na zabawy z dzieckiem.. albo gdy potrzebujemy dodatkowych inspiracji..albo gdy chcemy poćwiczyć aparat mowy

Ćwiczenia logopedyczne zaczynamy od najprostszych stopniowo zwiększając ich trudność. Na początku wykorzystaj naturalne okazje, aby pogimnastykować aparat mowy:

- Kiedy dziecko ziewa nie gań go, lecz poproś, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta.

-Gdy na talerzu został ulubiony sos lub rozpuszczone lody - pozwól mu wylizać go językiem. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka.

-Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponuj mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.

-Po śniadaniu posmaruj maluchowi wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poproś, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek

-Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponuj dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.

-Przy rysowaniu sprawdź czy twój maluch potrafi narysować kółko (językiem dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust).

-Żucie pokarmów, dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, puszczanie baniek mydlanych a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Ćwiczenia buzi i języka to świetna zabawa

Zaproponujcie dziecku naśladowanie ruchów zwierząt i przedmiotów za pomocą warg i języka np.:

opracowanie: Monika Duda


Dlaczego Warto czytać Dziecku Książki - mini -Poradnik


Czytanie książek- to sposób na mądry kontakt z dzieckiem i jedna z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, jakie do tej pory wymyślono. A w czasach, w których każda minuta jest na wagę złota, daje bardzo szybkie i dobre efekty przy niewielkim nakładzie pracy.

Bowiem według badań wystarczy czytać dziecku 20 minut dziennie, aby mogło ono w pełni kształtować swoją osobowość oraz rozwijać się intelektualnie, emocjonalnie i społecznie.

W przedszkolu bardzo dużo zabaw, zadań opartych jest na czytaniu wierszy, interpretacjach opowiadań i wierszy, które można połączyć z relaksacją, odprężeniem, muzyką i ruchem..,Czytamy dzieciom codziennie, korzystając z Przedszkolnej Biblioteki i przyniesionych, przez dzieci książeczek .

Czytanie w domu -jest najlepszym sposobem na brak pomysłu, co zrobić z wolnym czasem. A gdy już zasiądziemy z książką, przytulimy nasze dziecko i będziemy czytać na głos, sprawimy, że czytanie zawsze będzie mu się kojarzyło z poczuciem bezpieczeństwa i przyjemnością. To od nas zależy przyszłość naszego dziecka. Dlatego czytajmy dziecku. CODZIENNIE .


Ogródek z kuchennego recyklingu. gr III ZAPRASZA




Ogród z resztek :))))



Wiosna na dobre zagościła w naszych kalendarzach, i mimo iż za oknem nie do końca to widać :) A my zostajemy w domach zapraszam Wszystkich do stworzenia nietypowego ogórdka.


Jeśli masz w lodówce jakieś warzywa i bliska jest ci idea recyklingu, możesz bardzo prosto urządzić swój ogród z obiadowych resztek.

Do „odzyskania” nadaje się kilkanaście roślin, wcale nie jest to trudne i można mieć z tego naprawdę mnóstwo frajdy.

Poniżej znajdziecie opisy roślin, które możecie wykorzystać, oraz sposoby jak to zrobić.
W galerii dodatkowo zdjęcia jak cały proces przeprowadzić.

DZieci z grupy III otrzymały na e-mail dodatkowe zabawy i materiały dotyczące tematu"Gospodarstwo".

ZACZYNAMY.


Ziemniaki
Zdecydowanie najpopularniejsze warzywo w Polsce. Jeśli jakaś odmiana smakowała ci wyjątkowo, zostaw kilka sztuk i rozmnóż je. Do skiełkowania możesz użyć starego pojemnika po jajkach – ziemniaki stabilnie się w nim trzymają. Ustaw go w słonecznym miejscu i poczekaj, aż wykiełkują. Nie chodzi o osiągnięcie wydłużonych bladofioletowych marnych pędów, jakie często wypuszczają w worku albo w lodówce, tylko prawdziwych, intensywnie zielonych zaczątków nowych roślin – potrzebne więc będzie słoneczne miejsce. Teraz czas na ich posadzenie – albo w specjalnej torbie (jeśli np. mamy na taką miejsce na balkonie), albo w ziemi w ogrodzie. Kiełki można zresztą uzyskać nawet z kawałka ziemniaka. Wystarczy na kilka dni umieścić odcięty fragment w wodzie.

Ananas
Tak, to prawda – możesz mieć w domu swoje ananasowe drzewko. Z owocu ananasa należy zostawić zielony pióropusz, usunąć liście u jego nasady, włożyć do wody i poczekać, aż puszczą korzenie. Posadzić w pojemniku (najlepiej, łatwiej będzie wtedy o przeniesienie rośliny w ciepłe miejsce na zimę) i czekać na plon. Owoce można uzyskać już po mniej więcej półtora roku.

Seler naciowy
Superszybki zawodnik. Nową roślinę możemy uzyskać po odcięciu końcówki i wsadzeniu jej do wody. Po kilku dniach seler wypuści nowe liście. Po 4-5 dniach seler można już wysadzić w ogrodzie.

Imbir
Najlepiej wybrać kłącze, które ma sporo odrostów. Sadzimy je do ziemi (spokojnie mogą to być pojemniki na balkonie albo tarasie) wypustkami do góry. Po pół roku możemy mieć piękną, zieloną roślinę i aromatyczne kłącza z własnej uprawy.

Czosnek
Po pewnym czasie w środku każdego ząbka wyrasta zielony kiełek. Jest bardzo, hm, aromatyczny i psuje smak większości potraw, więc jeśli chcemy użyć czosnku w celach kulinarnych, kiełek najlepiej usunąć. Ale, ale – taki czosnek może stanowić doskonałą bazę naszej czosnkowej uprawy. Wybierzmy duże, dorodne ząbki. Należy nieco obrać łupkę z okolic kiełka i posadzić – kiełkiem do góry. Po dwóch tygodniach roślinki rosną już w górę, do słońca.

Dymka, pory, bok choi
Odetnijmy końcówkę i zjedzmy z twarożkiem, a resztę – białe końcówki z kilkoma centymetrami zielonej części − wsadźmy do wody. Po tygodniu podrośniętą dymkę można już wsadzić do ziemi. Podobnie postępujemy z porami i np. bok choi.

Cebula
Odetnij końcówkę i wsadź w ziemię. Podlej. Po kilku dniach cebula wypuści ze środka zielony kiełek. To wszystko. Proste, prawda?

Marchew i rzodkiewki
Potrzebujemy marchewki z natką. Odcinamy natkę z końcówkami marchwi (chrupiemy podczas sadzenia – to ważne! ;)) i zwiędłe listki z drugiej strony, ale zostawiamy zielone końcówki. Końcówkę, oczywiście korzonkiem do dołu, umieszczamy w wodzie. Po kilku dniach taką marchewkę można przesadzić do gruntu. Podobnie można zrobić z rzodkiewkami.

Awokado, mango, cytryny
Tę piękne pestki można wsadzić prosto do ziemi. Polecam szczególnie pestki cytryn – liście drzewka, które z nich wyrosną, są wyjątkowo aromatyczne.

Nie wyrzucaj nasion!
Dodatkowo nasiona możemy również odzyskać – np. z papryki, pomidorów, melonów, dyni albo chilli. Nie jest to trudne. Wystarczy tylko dobrze wysuszyć i można siać. To też świetny sposób na recyklingowy ogródek.



Pozdrawiam Patrycja Szymańśka



Prawidłowy Chwyt Pisarski- mini-Poradnik


Czyli kilka wskazówek dla Rodziców o prawidłowym chwycie kredki, ołówka, długopisu i poniżej porady, jak nauczyć (w bardzo prosty sposób) prawidłowego chwytu pisarskiego Swoje dziecko.



Dzieci po 4 roku życia powinny już w prawidłowy sposób trzymać kredki i ołówki podczas pisania. Nie zawsze jednak potrafią zrozumieć jak ułożyć prawidłowo palca. Ten sposób - (poniżej w filmiku) może okazać się wystarczający, SPRÓBUJCIE..

Pamiętajcie, że chwyt pisarski, który mimo nauki i upomnień nadal wygląda nieprawidłowo, wymaga konsultacji z fizjoterapeutą lub terapeutą ręki, ponieważ nieprawidłowe trzymanie ołówka, bądź nacisk na kartkę to tylko objawy problemów tkwiących, gdzieś indziej.

Jak pokazać dziecku prawidłowy chwyt? Zobacz tutaj
"Krainna zmysłów"- Innowacja dla każdego


"Kraina zmysłów" – to innowacja pedagogiczna przygotowana przez nauczycielki Miejskiego Przedszkola Nr 37 "Pozytywka" i realizowana na terenie naszego Przedszkola.
Dziś kiedy nie możemy spotkać się z Wami w domach przesyłam kilka propozycji zabaw z Naszej przedszkolnej innowacji do wykonania w domu. Dziś Masy Plastyczne.




Masy plastyczne dla dzieci do wykonania samodzielnie w domu to doskonały przepis na udaną zabawę zarówno dla rodziny jak i dla przedszkolnej grupy. W jednym artykule zabrałam dla Was kilka naszych sprawdzonych przepisów na masy plastyczne domowej roboty.

Rosnące farby
Przepis na rosnące farby jest bardzo prosty, a czas wykonania to zaledwie kilka minut.
Składniki na rosnącą masę zapewne są dostępne w kuchni każdego z Was.
Do wykonania rosnących farb wystarczy po jednej równej porcji soli, mąki oraz wody. Te trzy składniki mieszamy razem i powstaje nam bazowa masa do rosnących farb.
  Masę bazową możemy zabarwić barwnikami spożywczymi, startą kredą lub farbami.  Farby po wypieczeniu w kuchence mikrofalowej przez około 30 sek. na mocy 800W. Masa po wypieczeniu wysycha, twardnieje i unosi się tworząc piękny wielobarwny efekt spieczenia.

Masa piaskowa do dekorowania

  Do wykonania masy potrzebujesz: Klej wikol oraz piasek. Ja kupiłam piasek z drobinkami muszelek w sklepie zoologicznym. Do miseczki wlewamy dwie łyżki kleju wikol i stopniowo dodajemy piasek. Całość mieszamy tak, aby powstała gęsta masa piaskowa.

Piankolina
Prosty przepis z mąki bez gotowania  Przepis na Piankolinę jest bardzo łatwy: 1 kg mąki ziemniaczanej, jedno opakowanie pianki do golenia oraz odrobinę płynu do mycia naczyń najlepiej białego lub bezbarwnego.Wszystko mieszamy i gotowe :)

Piasek księżycowy z mąki
Piasek z mąki nazywany też często piaskiem księżycowym, magicznym lub moon sand, to prosty i tani przepis na dobrą zabawę w domu.  Do wykonania takiego piasku potrzebujcie: dowolną mąkę i olej lub zamiennie oliwkę, oliwę z oliwek, odżywkę lub balsam do ciała. Do kuwety lub miski dodajemy 8 szklanek mąki, 2 szklanki oleju, laska kredy dla zabarwienia starta na tarce. Już po chwili możemy się wspólnie bawić.

Sztuczny śnieg z sody

Do wykonania zimnego śniegu potrzebujecie: 8 opakowań sody oczyszczonej oraz jedną piankę do golenia. Do miski wsypujemy sodę i dodajemy piankę mieszając razem wszystkie składniki. Już w trakcie mieszania dziecko poczuje, że masa jest chłodna. Po zagnieceniu masy wstawiamy nasz śnieg do lodówki na 30 minut. Po tym czasie sztuczny śnieg jest zimny i ma doskonałą konsystencję do zabawy.

Masa mydlana

Do wykonania masy mydlanej potrzebujecie: Zwykłe mydło najlepiej białe, tarkę, miseczkę, kubek cieplej wody, łyżeczkę do mieszenia, silikonowe foremki do babeczek, płatki róż.
Na początku ścieramy mydło na drobne wiórki na tarce uważając, aby się nie skaleczyć. Kilkuletnie dziecko spokojnie sobie z tym poradzi. Do wiórek wsypujemy pocięte lub postrzępione kawałki płatków róż. Możecie użyć suszonych płatków, będzie nawet lepszy efekt. Do starych wiórków mydlanych i płatków dodajemy odrobinę ciepłej wody tak, aby powstała nam masa mydlana. Wszystko mieszamy i wkładamy dokładnie dosilikonowych foremek. Takie foremki są najlepsze, bo później łatwo z nich wyciągniecie gotowe mydełka.

Ciecz nienewtonowska

Do stworzenia cieczy nieniutonowskiej potrzebujemy szkalnki mąki ziemniaczanej i pół szklanki wody. Wszystko mieszamy. Możemy dodać barwnik do wody w celu uzyskania koloru :) Jeżeli dodamy następnie odrobiny oleju i mąki pszennej będziemy mieć CIASTOLINĘ:)

Żelowy gniotek z masą z żelatyny

Przezroczyste balony, kolorowe cekiny lub brokat, żelatynę, gorącą wodę, miseczkę z łyżeczkę w której wymieszacie wodę z żelatyną, butelkę do przelania żelatyny oraz lejek. Przygotwaną żelatynę wlewamy do balona, wsypujemy cekiny itp i zakręcamy (tę czynność niech wykonają rodzice). Gotowe :)

Masa piaskowa
Do zrobienia naszego magicznego piasku potrzebujemy 500g mąki ziemniaczanej i 1,5 kg piasku. Po zmieszaniu mąki z piaskiem dodajemy wodę i mieszamy wszystko w misce do uzyskania odpowiedniej konsystencji.

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy w domowym laboratotium

Patrycja Szymańska

Autorki Innowacji:
mgr Patrycja Szymańska
mgr Agnieszka Łaniewska - Kierzek
nauczycielki Miejskiego Przedszkola Nr 37"Pozytywka" w Zielonej Górze